//DOPAMIIN

DOPAMIIN

Dopamiin on neurodransmitter, mis aitab kontrollida aju premeerimis ja heaolu keskust. Samuti aitab see reguleerida liikumist ja emotsionaalseid reaktsioone ning tunda rõõmu.

Dopamiini puudusega võivad olla seotud:
– motivatsiooni puudumine;
– väsimus;
– apaatsus;
– võimetus tunda rõõmu;
– madal libiido;
– suutmatus siduda teistega;
– unehäired;
– meeleolumuutused;
– lootusetus;
– mälukaotus;
– suutmatus keskenduda;
– suutmatus täita ülesandeid;
– enesehävituslikku käitumist, eriti sõltuvust.

Dopamiini puudus võib avalduda ka teatud psühhiaatriliste häirete, sealhulgas
– depressiooni;
– tähelepanupuudulikkuse häire (ADD);
– bipolaarse häire;
– igasuguste sõltuvuste korral.

Dopamiini kahandavaid toitud:
– Loomsete rasvad. Soovitav Vähendada loomsete rasvade tarbimist (küllastatud rasvhapped). Soovitatavad portsjoni kogused (täiskasvanule kehakaaluga 80 kilo) päevas on järgmised: peekon 2 viilu, või 1 tl, koor 1 spl, toorjuust 1 spl, majonees 1 tl, salatikastmed 2 tl, 2,5% piim/kodujuust/väherasvane jogurt 200 ml, 3,5% täispiim/rasvane jogurt 100 ml, juust 30 g, keskmiselt rasvane loomaliha/sealiha 60 g, kõrge rasvasisaldusega loomaliha 30 g, rohkem kui 20% rasvasisaldusega hakkliha 30 g, kõrge rasvasisaldusega pardi- või haneliha 30 g, kõrge rasvasisaldusega lamba- ja sealiha 30 g. Samuti dopamiini kahandavad
– valge suhkur;
– sünteetilised magustajad (Aspartame, atsesulfaam K, sahhariin jne)

Dopamiini tasakaalustavad toidud, maitseaineid ja ravimtaimed:
– kalkuni liha;
– merevetikad;
– kakao nipsid, tooršokolaad (magustada täistoor-roosuhkruga ehk rafineerimata suhkruga;
– banaanid;
– Fava oad;
– kurkum (maitseaine, aktiivne koostisosa mis on tavaline karris);
– roheline tee;
– ginko biloba (ravimtaim);
– roosilõhnalise kuldjuur;
– troopiline kaunvili Mucuna Pruriens

 

 

SOOVITUSED
1. Ära jää sõltuvusse
„Paljud jäävad sõltuvusse millestki kuna see annab neile kiire rahulduse – narkootikumid, alkohol, seks, pornograafia ja teised sõltuvuslikud käitumised aga omavad pikema aja kestel vastupidist efekti dopamiini tasemele. Kui oleme liialt sõltuvuses millestki, siis „auhinnaring“ meie ajus saab ülekoormatud ja me ihkame „kiiret lööki“. See pole jätkusuutlik lahendus dopamiini tootmiseks, mida saab ja peaks tegema naturaalsel viisil.“
2. Väikeste ülesannete kontrollnimekiri
„Dopamiini tase tõuseb, kui oleme organiseeritud ja lõpetame ülesandeid – olenemata kas ülesanne on väike või suur. Ära luba oma ajul muretseda asjade pärast, mis on vaja ära teha. Selle asemel kirjuta need üles ja kriipsuta maha ükshaaval. On teada, et see on aju dopamiini tasemele soodsam, kui me füüsiliselt tõmbame midagi oma tegevuste nimekirjast maha. Isegi siis kui sa mäletad ülesannet, kirjuta see üles ja tõmba maha.“
3. Loo midagi
„Kirjutajad, maalijad, skulptorid, poeedid, lauljad, tantsijad ja teised artistid samastuvad looduga. Kui oleme loovas meeleolus, suudame olla hüper keskendunud. Selle tulemusena suudame me siseneda seisundisse, mida nimetatakse vooluks. Dopamiin on ajukemikaal, mis laseb meil selle seisundi aktiveerida. Õppetund on: võta ette hobi või tegevus millega sa tõesti lood midagi katsutavat/nähtavat. Proovi kunsti, käsitööd, auto parandamist, fotograafiat või midagi muud, mis tundub huvitav.“
4. Treeningud
„Sama `sama vana`, mida teame. Arutleme korduvalt füüsiliste harjutuste tähtsuse ja kasu üle ja lisame selle taas siia. Harjutused mitte ainult ei aita vähendada stressi, saavutada paremat füüsilist vormi ja teha meid produktiivsemaks vaid need tõstavad ka dopamiini taset. Spetsiifilisemalt, harjutused suurendavad mitmeid neorotrasnmittereid – serotoniini ja endorfiini dopamiini kõrval saavad stimuleeritud. Ja veel midagi lahedat: harjutused ei pea olema kontimurdvad. Lihtsalt jalutamine või treppidest käimine aitab saavutada hea dopamiini muutuse.“
5. Hoia järjepidevat joont
„Kui loome kontroll-listi, hoides end sihil, on hea viis tõsta dopamiini taset. Selle artikli eesmärk on visuaalselt mäletada mitu päeva järjest sa midagi saavutad.
Hangi selle eesmärgiga kalender: kirjuta üles oma eesmärk ja nädalapäev või kuu kuhu see on plaanitud. Näiteks, kui töötad esmaspäeval, kolmapäeval ja reedel, märgi need päevad kalendrisse terveks kuusk. Kui lõpetad töö, tõmba see kalendris maha. Hoia jooksvalt järjepidevust ja sa hoid dopamiini tulemas.“
6. Suurenda türosiini taset
„Kemikaalidest mis toetavad dopamiini tootmist pole ükski olulisem kui türoniin. Türoniin on arvestatav dopamiini ehitusplokk. Seetõttu on oluline saaksid seda piisavalt. On pikk nimekiri toitudest, mis suurendavad türosiini taset: mandlid, avokaado, banaanid, loomaliha, kana, šokolaad, kohv, munad, roheline tee, ananass, jogurt.“
7. Kuula muusikat
„Oled sa kunagi mõelnud, miks muusika teeb sind õnnelikuks? Pean silmas, et võime olla ühel hetkel kolkas, kuid kuulates lemmik muusika, oleme mõjutatud ja eemale raputatud… tunneme end üsna hästi! Selle põhjuseks on, et muusika kuulamine suurendab dopamiini taset. Teadlased väidavad tegelikult, et muusika kuulamisel on sama efekt kui lemmiktoidu söömisel või lemmiksaate vaatamisel TV-st. Kui oled madalseisus, viska peale mõni lemmik laul ja vea end välja.“
8. Mediteeri
„ Nagu füüsiliste harjutustegagi, avastame rohkem ja rohkem meditatsiooni hüvesid. Lisame selle taas nimekirje. Nagu vaatasime eelnevalt, inimese aju on aldis erinevatele sõltuvustele. Üks sõltuvuslik harjumus, mis meil on, on üle mõtlemine. Mõned Budistid on nimetanud seda sõltuvust: `ahvi meeleks`.
Üle mõtlemine pole lihtsalt segav harjumus, see on puhas sundlus, mis jätab meid segadusse ajavasse seisundisse, omades ka negatiivset efekti meie spirituaalsele arengule. Siiski on teadlased lõpuks jõudnud sinnani, mida Budistid on teadnud juba tuhaneid aastaid: meditatsioon ja ärksus on terve meele baas.“
9. Mürkidest puastamine
​„Imeline nagu meie keha on, kogume me ka mürke ja baktereid, mis on meile halvad. Endotoksiinid võivad anda löögi meie imuunsüsteemile ning see vähendab ka dopamiini tootmist. Mõned näpunäited, mis aitavad sooli endotoksiinidest puhastada: söö kääritatud toitu, maga piisavalt, ära anna järgi tungile süüa rasvast või suhkrust toitu.“

Autor: Ülle Toomeoja

Mõtte sain/ allikad: STEPHAN GARDNERJANUARY 20, 2016 (Psychology Today),  ulitundlikinimene.ee ja bebrainfit.com/increase-dopamine.

 

Ülle Toomeoja Seanssidele registreerimine:
bioresonantsteraapia@gmail.com ja 5367 1490

2018-07-19T08:30:29+00:00